Τι έχει το χαμόγελο της Μόνα Λίζα, που το κάνει τόσο ξεχωριστό; Έχουν χυθεί τόνοι μελάνι για το χαμόγελο που ζωγράφισε ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι στη Μόνα Λίζα, στον διασημότερο πίνακα όλων των εποχών.
Ένας προγενέστερος πίνακας του ιδιοφυούς καλλιτέχνη, με ένα εξίσου αινιγματικό και αδιόρατο χαμόγελο -της La Bella Principessa- που φιλοτέχνησε στα τέλη του 15ου αιώνα,
μπήκε στο μικροσκόπιο των ερευνητών. Και όπως υποστηρίζουν, έλυσαν το μυστήριο για το χαμόγελο της Μόνα Λίζα.
Εξετάζοντας τον λοιπόν προσεχτικά, ανακάλυψαν το τρικ που χρησιμοποιούσε ο καλλιτέχνης για να μαγεύει τους θεατές. Ο Ντα Βίντσι αναμείγνυε με τέτοιο τρόπο τα χρώματα, ώστε να εκμεταλλεύεται την περιφερειακή όραση του θεατή. Αυτό που κατάφερε με το τρικ ήταν να κάνει το σχήμα του στόματος ν' αλλάζει, ανάλογα με την οπτική που παρατηρεί κανείς τον πίνακα. Σύμφωνα με τους ερευνητές των Sheffield Hallam University και Sunderland University, αν κάνεις focus στο χαμόγελο, τότε τα χείλη μοιάζουν να έχουν μία κατεύθυνση προς τα κάτω. Αν όμως, αφήσεις το βλέμμα να σου περιπλανηθεί σε άλλα χαρακτηριστικά του προσώπου, τότε τα χείλη μοιάζουν να έχουν ανοδική πορεία, δηλαδή να χαμογελούν.
Η τεχνικά ονομάστηκε «sfumato» και σύμφωνα με τους ερευνητές συναντάται και στους δύο πίνακες, στη «Μόνα Λίζα» και στη «La Bella Principessa». Και ενώ έχουν προσπαθήσει και άλλοι καλλιτέχνες να υιοθετήσουν τη συγκεκριμένα τεχνική, κανένας δεν το κατάφερε με τόσο μεγάλη επιτυχία, όπως ο Ντα Βίντσι. «Καθώς το χαμόγελο εξαφανίζεται μόλις ο θεατής προσπαθήσει να το δει, ονομάσαμε αυτή την οπτική ψευδαίσθηση το “άπιαστο χαμόγελο”», σημείωσαν οι ερευνητές Alessandro Soranzo και Michelle Newberry του Sheffield Hallam University στην έκθεση που δημοσίευσαν.
Πηγή: www.protothema.gr
Ένας προγενέστερος πίνακας του ιδιοφυούς καλλιτέχνη, με ένα εξίσου αινιγματικό και αδιόρατο χαμόγελο -της La Bella Principessa- που φιλοτέχνησε στα τέλη του 15ου αιώνα,
μπήκε στο μικροσκόπιο των ερευνητών. Και όπως υποστηρίζουν, έλυσαν το μυστήριο για το χαμόγελο της Μόνα Λίζα.
H Μόνα Λίζα και η La Bella Principessa
Εξετάζοντας τον λοιπόν προσεχτικά, ανακάλυψαν το τρικ που χρησιμοποιούσε ο καλλιτέχνης για να μαγεύει τους θεατές. Ο Ντα Βίντσι αναμείγνυε με τέτοιο τρόπο τα χρώματα, ώστε να εκμεταλλεύεται την περιφερειακή όραση του θεατή. Αυτό που κατάφερε με το τρικ ήταν να κάνει το σχήμα του στόματος ν' αλλάζει, ανάλογα με την οπτική που παρατηρεί κανείς τον πίνακα. Σύμφωνα με τους ερευνητές των Sheffield Hallam University και Sunderland University, αν κάνεις focus στο χαμόγελο, τότε τα χείλη μοιάζουν να έχουν μία κατεύθυνση προς τα κάτω. Αν όμως, αφήσεις το βλέμμα να σου περιπλανηθεί σε άλλα χαρακτηριστικά του προσώπου, τότε τα χείλη μοιάζουν να έχουν ανοδική πορεία, δηλαδή να χαμογελούν.
Η τεχνικά ονομάστηκε «sfumato» και σύμφωνα με τους ερευνητές συναντάται και στους δύο πίνακες, στη «Μόνα Λίζα» και στη «La Bella Principessa». Και ενώ έχουν προσπαθήσει και άλλοι καλλιτέχνες να υιοθετήσουν τη συγκεκριμένα τεχνική, κανένας δεν το κατάφερε με τόσο μεγάλη επιτυχία, όπως ο Ντα Βίντσι. «Καθώς το χαμόγελο εξαφανίζεται μόλις ο θεατής προσπαθήσει να το δει, ονομάσαμε αυτή την οπτική ψευδαίσθηση το “άπιαστο χαμόγελο”», σημείωσαν οι ερευνητές Alessandro Soranzo και Michelle Newberry του Sheffield Hallam University στην έκθεση που δημοσίευσαν.
Πηγή: www.protothema.gr
Σχετική ανάρτηση: Παράξενα: Γιατί η Μόνα Λίζα δεν έχει φρύδια;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου