Εντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η παρουσίαση της παράστασης η «Ισορροπία του Nash», η οποία είναι βασισμένη, κυρίως, στο βιβλίο «H Μέρα Εκείνη - 1.560 ώρες στην Εντατική» του Σάββα Ξηρού, αλλά και σε κείμενα του Αλμπέρ Καμύ.
Ανακοίνωση κατά του Εθνικού Θεάτρου εξέδωσε η οργάνωση «Ως Εδώ» (ομάδα συγγενών θυμάτων τρομοκρατίας). Σε αυτήν κάνει λόγο για προσπάθεια εξαγνισμού του Σάββα Ξηρού και της «τρομοκρατικής πράξης», τονίζοντας πως «έτσι καλύπτει ο φασισμός τις επιλογές του». Επισημαίνεται παράλληλα πως «μεθοδεύεται με συστηματικό τρόπο ο εξαγνισμός του κου Ξηρού γιατί έχει σαν στόχο την απελευθέρωσή του όχι μόνο από την φυλακή, αλλά και από το ένοχο στίγμα του δολοφόνου».
Αντιδρώντας το Εθνικό Θέατρο σε ανακοινώσή του αναφέρει ότι «“Καμιά ιδέα δεν μπορεί να δικαιολογήσει εγκλήματα εναντίον της ανθρώπινης ζωής” : με αυτή τη φράση τελειώνει το κείμενο της παράστασης η «Ισορροπία του Nash. Και αυτό είναι το μήνυμα που «παίρνουν μαζί τους» οι θεατές της παράστασης».
Αναλυτικά η ανακοίνωση της οργάνωσης «Ως Εδώ»*:
Αναλυτικά η ανακοίνωση της οργάνωσης «Ως Εδώ»*:
«Το Εθνικό Θέατρο αποφάσισε να ανεβάσει μια παράσταση βασισμένη στο βιβλίο του Σάββα Ξηρού, φέρνοντας στο Εθνικό προσκήνιο το έργο του κατά συρροή δολοφόνου. Του καταδικασμένου τρομοκράτη. Με αυτό τον τρόπο η κεντρική Εθνική σκηνή - έστω και στην επίσης χρηματοδοτούμενη από Δημόσιους πόρους, Πειραματική της εκδοχή - δίνει την ευκαιρία στον κ. Ξηρό να κάνει Τέχνη. Να γίνει Τέχνη. Να δείξει Τέχνη. Και δι’ αυτού του τρόπου να εξαγνιστεί η τρομοκρατική πράξη. Να γίνει συμπαθής ο δολοφόνος, γιατί πάνω απ’ όλα «είναι άνθρωπος». Άνθρωπος λαλίστατος και πανταχού παρών στα ΜΜΕ, συνεντευξιαζόμενος στοχαστικά μετά την ανάδειξή του σε «κομβικό κέντρο ανάλυσης αξιακών συστημάτων» από την σκηνοθέτιδα. Μεγάλη ευκαιρία και σημαντικό δώρο που δίδεται στον κ. Ξηρό να βγει στη σκηνή της επικαιρότητας.
Είναι προφανές ότι ο εξαγνισμός του κου Ξηρού αποτελεί πλέον για κάποιους, διαρκή και επίμονη προτεραιότητα. Και μεθοδεύεται με συστηματικό τρόπο γιατί έχει συγκεκριμένο στόχο. Την απελευθέρωσή του όχι μόνο από την φυλακή, αλλά και από το ένοχο στίγμα του δολοφόνου. Και η διαδικασία αυτή γίνεται πράξη με τις παλιές καλές μεθόδους της ιδεολογικοποίησης της επιλογής να δολοφονείς αθώους. Έτσι έκαναν και οι Ναζί. Έτσι έκαναν και οι Σταλινικοί. Έτσι καλύπτει ο φασισμός τις επιλογές του.
Στο ΩΣ ΕΔΩ πολεμάμε χρόνια τώρα για τα αυτονόητα. Έχουμε κουραστεί. Πολύ. Έχουμε κουραστεί να υπερασπιζόμαστε το προφανές δικαίωμα στη ζωή, στη Δημοκρατία. Έχουμε κουραστεί να βλέπουμε τους ανθρώπους μας να δολοφονούνται ξανά και ξανά και ξανά. Έχουμε κουραστεί από την «ηρωοποίηση» μιας χούφτας ακριβοπληρωμένων δολοφόνων. Δεν είναι πως θα σταματήσουμε να αντιδρούμε. Αυτή είναι η κατάρα μας. Αλλά λίγη αυτοσυγκράτηση: «Κι αν δεν έχετε το θάρρος της αντίδρασης, ας έχετε τουλάχιστον το θάρρος της σιωπής».
Είναι προφανές ότι ο εξαγνισμός του κου Ξηρού αποτελεί πλέον για κάποιους, διαρκή και επίμονη προτεραιότητα. Και μεθοδεύεται με συστηματικό τρόπο γιατί έχει συγκεκριμένο στόχο. Την απελευθέρωσή του όχι μόνο από την φυλακή, αλλά και από το ένοχο στίγμα του δολοφόνου. Και η διαδικασία αυτή γίνεται πράξη με τις παλιές καλές μεθόδους της ιδεολογικοποίησης της επιλογής να δολοφονείς αθώους. Έτσι έκαναν και οι Ναζί. Έτσι έκαναν και οι Σταλινικοί. Έτσι καλύπτει ο φασισμός τις επιλογές του.
Στο ΩΣ ΕΔΩ πολεμάμε χρόνια τώρα για τα αυτονόητα. Έχουμε κουραστεί. Πολύ. Έχουμε κουραστεί να υπερασπιζόμαστε το προφανές δικαίωμα στη ζωή, στη Δημοκρατία. Έχουμε κουραστεί να βλέπουμε τους ανθρώπους μας να δολοφονούνται ξανά και ξανά και ξανά. Έχουμε κουραστεί από την «ηρωοποίηση» μιας χούφτας ακριβοπληρωμένων δολοφόνων. Δεν είναι πως θα σταματήσουμε να αντιδρούμε. Αυτή είναι η κατάρα μας. Αλλά λίγη αυτοσυγκράτηση: «Κι αν δεν έχετε το θάρρος της αντίδρασης, ας έχετε τουλάχιστον το θάρρος της σιωπής».
Το Εθνικό Θέατρο απαντά*:
Η παράσταση που περιλαμβάνει αποσπάσματα από το βιβλίο του Σ. Ξηρού, τάσσεται ξεκάθαρα ενάντια στα εγκλήματα κατά της ανθρώπινης ζωής, απαντά το Εθνικό Θέατρο
Με αφορμή δημοσιεύματα και αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η επιλογή της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, να ανεβάσει παράσταση στην οποία περιλαμβάνονται αποσπάσματα από το βιβλίο του καταδικασμένου τρομοκράτη της 17 Νοέμβρη, Σάββα Ξηρού, το Εθνικό Θέατρο δημοσίευσε επίσημη ανακοίνωση, που αναφέρει μεταξύ άλλων, τα εξής:
«“Καμιά ιδέα δεν μπορεί να δικαιολογήσει εγκλήματα εναντίον της ανθρώπινης ζωής” : με αυτή τη φράση τελειώνει το κείμενο της παράστασης η «Ισορροπία του Nash, που παρουσιάζεται από 15 έως 31 Ιανουαρίου στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Και αυτό είναι το μήνυμα που «παίρνουν μαζί τους» οι θεατές της παράστασης».
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η συγκεκριμένη παράσταση με την ευθύνη της σκηνοθέτιδας Πηγής Δημητρακοπούλου, χρησιμοποιεί αποσπάσματα από τους «Δικαίους» του Αλμπέρ Καμύ, καθώς και αποσπάσματα από το βιβλίο του Σάββα Ξηρού, για να «καταδείξει την παναθρώπινη ιδέα ότι η βία δεν είναι λύση».
«Η δικαιοσύνη δίκασε για πάντα τους εγκληματίες – τρομοκράτες. Το θέατρο σαν τέχνη, δεν έρχεται να ξαναδικάσει, αλλά να αναδείξει καίρια ανθρώπινα προβλήματα. Είναι χώρος δημόσιου διαλόγου. Η Πειραματική Σκηνή ως τόπος έρευνας νέων καλλιτεχνών, οφείλει να καταπιάνεται και με επικίνδυνα θέματα, ακόμη και αν πατάει στην κόψη του ξυραφιού» καταλήγει η ανακοίνωση.
«“Καμιά ιδέα δεν μπορεί να δικαιολογήσει εγκλήματα εναντίον της ανθρώπινης ζωής” : με αυτή τη φράση τελειώνει το κείμενο της παράστασης η «Ισορροπία του Nash, που παρουσιάζεται από 15 έως 31 Ιανουαρίου στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Και αυτό είναι το μήνυμα που «παίρνουν μαζί τους» οι θεατές της παράστασης».
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η συγκεκριμένη παράσταση με την ευθύνη της σκηνοθέτιδας Πηγής Δημητρακοπούλου, χρησιμοποιεί αποσπάσματα από τους «Δικαίους» του Αλμπέρ Καμύ, καθώς και αποσπάσματα από το βιβλίο του Σάββα Ξηρού, για να «καταδείξει την παναθρώπινη ιδέα ότι η βία δεν είναι λύση».
«Η δικαιοσύνη δίκασε για πάντα τους εγκληματίες – τρομοκράτες. Το θέατρο σαν τέχνη, δεν έρχεται να ξαναδικάσει, αλλά να αναδείξει καίρια ανθρώπινα προβλήματα. Είναι χώρος δημόσιου διαλόγου. Η Πειραματική Σκηνή ως τόπος έρευνας νέων καλλιτεχνών, οφείλει να καταπιάνεται και με επικίνδυνα θέματα, ακόμη και αν πατάει στην κόψη του ξυραφιού» καταλήγει η ανακοίνωση.
Και δυο λόγια για την παράσταση (από σχετική ανακοίνωση του Εθνικού Θεάτρου**)
«Ισορροπία του Nash» της Πηγής Δημητρακοπούλου.
Το «Ισορροπία του Νash» της Πηγής Δημητρακοπούλου είναι η δεύτερη παραγωγή της Πειραματικής Σκηνής –Ι, στο Rex- αίθουσα «Κατίνα Παξινού».
Με αφορμή τους Δίκαιους του Αλμπέρ Καμύ, λογοτεχνικά κείμενα, αλλά και την υπόθεση της 17 Νοέμβρη, η Πηγή Δημητρακοπούλου με την ομάδα της επιχειρούν τη σύνθεση ενός νέου έργου για τους αξιακούς κώδικες των ανθρώπων, τη δικαιοσύνη, την αυτοδικία και την τρομοκρατία στην πρόσφατη ελληνική ιστορία.
Ισορροπία του Nash: Ο όρος είναι δανεισμένος από τη Θεωρία των Παιγνίων. Αποτελεί ένα συνδυασμό στρατηγικών μεταξύ δύο αντίπαλων παικτών, του ενός από τους οποίους η στρατηγική αποτελεί την καλύτερη (απόκριση) στη στρατηγική του άλλου. Κατά την εν λόγω θεωρία, κάθε παίγνιο με πεπερασμένο πλήθος παικτών και στρατηγικών έχει ένα τουλάχιστον σημείο ισορροπίας, σύμφωνα με το οποίο οι παίκτες επιλέγουν τις πιο συμφέρουσες για τους ίδιους στρατηγικές, γνωρίζοντας και τις ανάλογες επιλογές των αντιπάλων τους. Οι παίκτες σκέφτονται τι μπορεί να επιλέξει ο αντίπαλός τους και προσπαθούν να καταλάβουν τη συμπεριφορά του, επιλέγοντας τη στρατηγική τους σύμφωνα με αυτό.
Και μια προσθήκη (την επόμενη μέρα):
Η σάτιρα δεν μπορούσε να μην ασχοληθεί με το θέμα:
«Ισορροπία του Nash» της Πηγής Δημητρακοπούλου.
Το «Ισορροπία του Νash» της Πηγής Δημητρακοπούλου είναι η δεύτερη παραγωγή της Πειραματικής Σκηνής –Ι, στο Rex- αίθουσα «Κατίνα Παξινού».
Με αφορμή τους Δίκαιους του Αλμπέρ Καμύ, λογοτεχνικά κείμενα, αλλά και την υπόθεση της 17 Νοέμβρη, η Πηγή Δημητρακοπούλου με την ομάδα της επιχειρούν τη σύνθεση ενός νέου έργου για τους αξιακούς κώδικες των ανθρώπων, τη δικαιοσύνη, την αυτοδικία και την τρομοκρατία στην πρόσφατη ελληνική ιστορία.
Ισορροπία του Nash: Ο όρος είναι δανεισμένος από τη Θεωρία των Παιγνίων. Αποτελεί ένα συνδυασμό στρατηγικών μεταξύ δύο αντίπαλων παικτών, του ενός από τους οποίους η στρατηγική αποτελεί την καλύτερη (απόκριση) στη στρατηγική του άλλου. Κατά την εν λόγω θεωρία, κάθε παίγνιο με πεπερασμένο πλήθος παικτών και στρατηγικών έχει ένα τουλάχιστον σημείο ισορροπίας, σύμφωνα με το οποίο οι παίκτες επιλέγουν τις πιο συμφέρουσες για τους ίδιους στρατηγικές, γνωρίζοντας και τις ανάλογες επιλογές των αντιπάλων τους. Οι παίκτες σκέφτονται τι μπορεί να επιλέξει ο αντίπαλός τους και προσπαθούν να καταλάβουν τη συμπεριφορά του, επιλέγοντας τη στρατηγική τους σύμφωνα με αυτό.
Και μια προσθήκη (την επόμενη μέρα):
Η σάτιρα δεν μπορούσε να μην ασχοληθεί με το θέμα:
Είναι το σκίτσο του Δημήτη Χαντζόπουλου στην Καθημερινή
Δεν υπάρχουν άλλοι συγγραφείς που να διαπραγματεύονται το ίδιο θέμα και πολύ καλύτερα μάλιστα; Δεν δικαιολογείται με τίποτα το κρατικό θέατρο, ξεχνούν ότι χρησιμοποιούν λεφτά των φορολογουμένων πολιτών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατεβαίνει η παράσταση του «Εθνικού Θεάτρου», «Ισορροπία του Νash», καθώς ύστερα από έντονες διαβουλεύσεις το Δ.Σ. και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου αποφάσισαν να σταματήσει η παρουσίαση των τεσσάρων παραστάσεων που απέμεναν. «Θλιβερό ότι το Εθνικό Θέατρο αντιμετώπισε απειλές», σχολιάζει ο υπουργός Πολιτισμού. πηγή: kathimerini.gr
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε μία ανοιχτή συζήτηση με θέμα την ελευθερία της τέχνης στην σύγχρονη Ελλάδα, με αφορμή την παράσταση «Ισορροπία του Nash» που «κατέβηκε» έπειτα από τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν, καλεί όλο τον καλλιτεχνικό κόσμο της χώρας απόψε στις 20:00 η Πειραματική Σκηνή. Μάλιστα σε ανακοίνωση που εξέδωσε κάνει λόγο για «προσωρινή ήττα της ελευθερίας της έκφρασης στην Ελλάδα» εκφράζοντας παράλληλα την κατανόησή της για «τη δύσκολη θέση, στην οποία περιήλθε ο καλλιτεχνικός διευθυντής ο οποίος ανέλαβε να σηκώσει το ηθικό βάρος και να υποστεί το επικοινωνιακό της κόστος». Πηγή: kathimerini.gr
ΑπάντησηΔιαγραφή