Τι είναι το Αιγαίο και τα νησιά χωρίς το χρώμα τους, χωρίς όλους εκείνους τους τόνους του γαλάζιου και τις άλλες αποχρώσεις που o κυρίαρχος καλοκαιρινός ήλιος δίνει στα τοπία του; Ρητορικό το ερώτημα, κι όμως βρίσκει –με έναν τρόπο– την απάντησή του στα ασπρόμαυρα κάδρα του Ρόμπερτ Μακέιμπ,
που εκτίθενται αυτές τις μέρες στην γκαλερί Citronne του Πόρου. Οι νεανικές φωτογραφίες του Αμερικανού καλλιτέχνη απεικονίζουν μια άλλη, παλιά Ελλάδα, κι ωστόσο τόσο γνώριμη και οικεία, όσο τα θαλασσινά και τα νησιώτικα τοπία της.
Στο επίκεντρο των έργων είναι τα αιγαιοπελαγίτικα καΐκια, τα οποία δίχως άλλο γοήτευσαν τον, φοιτητή στο Πρίνστον τότε, Μακέιμπ, που εφεξής δεν σταμάτησε να περιοδεύει και να φωτογραφίζει τη χώρα μας. Εδώ, πάντως, δεν μιλάμε για τοπιογραφία ούτε για φολκλορικό αφιέρωμα στα ξύλινα σκάφη του περασμένου αιώνα. Αντιθέτως, φύση, καΐκια και καθημερινοί άνθρωποι της εποχής ενώνονται δημιουργώντας εικόνες άμεσες, που διακρίνονται (οι περισσότερες) για την ποιητική τους ειλικρίνεια και την αίσθηση του ανεπιτήδευτου.
Οι φωτογραφίες που καλύπτουν τη δεκαετία 1954-1964 δείχνουν ψαράδες να ξεφορτώνουν τα δίχτυα τους, εμπόρους των νησιών, μηχανικούς, μικρούς και μεγαλύτερους ξωμάχους της θάλασσας. Τους ανθρώπους μιας χώρας που παλεύει να γιατρέψει τις πληγές του πολέμου και της φτώχειας. Δίπλα σε αυτά τα ανθρώπινα πορτρέτα βρίσκονται εκείνα των κάθε είδους καϊκιών. Είδος προς εξαφάνιση σήμερα, αλλά εμβληματικό μέσο επιβίωσης τις προηγούμενες δεκαετίες, δεν είναι τυχαίο πως το καΐκι πρωταγωνιστεί στην εικόνα που ειδικά οι ξένοι έχουν για την Ελλάδα.
H έκθεση του Ρόμπερτ Μακέιμπ «Αιγαιοπελαγίτικα καΐκια, 1954-64» θα φιλοξενείται στην γκαλερί Citronne, στην παραλία του Πόρου, έως τις 29 Μαΐου. Τα έσοδα θα διατεθούν στον Ελληνικό Σύνδεσμο Παραδοσιακών Σκαφών.
που εκτίθενται αυτές τις μέρες στην γκαλερί Citronne του Πόρου. Οι νεανικές φωτογραφίες του Αμερικανού καλλιτέχνη απεικονίζουν μια άλλη, παλιά Ελλάδα, κι ωστόσο τόσο γνώριμη και οικεία, όσο τα θαλασσινά και τα νησιώτικα τοπία της.
Eνα τρεχαντήρι φορτωμένο με σταφύλια ετοιμάζεται να δέσει στην προκυμαία.
Ανθρωποι, θάλασσες και καΐκια: «Ο καπετάνιος και ο μάγειρας του πλοίου Ελευθερία».
Η διευθύντρια της γκαλερί και επιμελήτρια της έκθεσης κ. Τατιάνα Σπινάρη περιγράφει με ακρίβεια την ουσία των συγκεκριμένων έργων στον κατάλογο: «Τα θέματα αποτυπώνουν την ερειπωμένη Ελλάδα του ’50, τη φτώχεια, τις δυσκολίες, την προσπάθεια για παλινόρθωση. Ο φωτογράφος δεν αποδίδει τα θέματα αυτά συγκινησιακά ή με στερεότυπα. Αναζητεί την πνευματική ουσία, ό,τι βρίσκεται κάτω από το προφανές, χωρίς όμως να υποπίπτει σε μια ρομαντική θεώρηση της ανέχειας. Τα πρόσωπα έχουν αξιοπρέπεια, συχνά ποζάρουν μετωπικά στο κέντρο της φωτογραφίας, κοιτούν κατάματα τον φωτογράφο και, κατ’ επέκταση, τον θεατή. Ετσι ανάμεσα στο υποκείμενο και στον φωτογράφο/θεατή δημιουργείται μια σχέση ισότητας. Η προσεκτική, επιλεκτική ιδιαιτερότητα της φωτογραφικής οπτικής καθιστά τις φωτογραφίες αυτές διαχρονικές, πάντα επίκαιρες».
«Ο όρμος του Σταφύλου» στη Σκόπελο.
Οι φωτογραφίες που καλύπτουν τη δεκαετία 1954-1964 δείχνουν ψαράδες να ξεφορτώνουν τα δίχτυα τους, εμπόρους των νησιών, μηχανικούς, μικρούς και μεγαλύτερους ξωμάχους της θάλασσας. Τους ανθρώπους μιας χώρας που παλεύει να γιατρέψει τις πληγές του πολέμου και της φτώχειας. Δίπλα σε αυτά τα ανθρώπινα πορτρέτα βρίσκονται εκείνα των κάθε είδους καϊκιών. Είδος προς εξαφάνιση σήμερα, αλλά εμβληματικό μέσο επιβίωσης τις προηγούμενες δεκαετίες, δεν είναι τυχαίο πως το καΐκι πρωταγωνιστεί στην εικόνα που ειδικά οι ξένοι έχουν για την Ελλάδα.
H έκθεση του Ρόμπερτ Μακέιμπ «Αιγαιοπελαγίτικα καΐκια, 1954-64» θα φιλοξενείται στην γκαλερί Citronne, στην παραλία του Πόρου, έως τις 29 Μαΐου. Τα έσοδα θα διατεθούν στον Ελληνικό Σύνδεσμο Παραδοσιακών Σκαφών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου