Η φετινή Μπιενάλε στη Βενετία προτίθεται να φέρει νέα δεδομένα στη διοργάνωση εισαγάγοντας τον άμεσο διάλογο μεταξύ καλλιτέχνη και φιλότεχνου κοινού. Συμμετέχουν 120 καλλιτέχνες από 51 χώρες. Από τη Deutsche Welle:
Η περιήγηση στη Μπιενάλε της Βενετίας παρά τη σωματική και πνευματική εξάντληση που τη συνοδεύουν, παραμένει πάντα μια πρόκληση για τους λάτρεις της τέχνης. Κοιτώντας ένα έργο τέχνης μπορεί να διερωτηθεί κανείς «καλά, του ‘στριψε του καλλιτέχνη;» ή «τι άνθρωπος μπορεί να είναι αυτός;». Η αλήθεια είναι ότι το χάσμα μεταξύ δημιουργού και παρατηρητή είναι μεγάλο. Η φετινή Μπιενάλε της Βενετία σκοπεύει να ανατρέψει τα δεδομένα και να φέρει πιο κοντά τον καλλιτέχνη με το κοινό. Αυτή είναι και η βασική αρχή της μεγάλης καλλιτεχνικής έκθεσης, η οποία ανοίγει τις πύλες της το Σάββατο στις 13 Μαΐου.
Το μότο της έκθεσης
Η περιήγηση στη Μπιενάλε της Βενετίας παρά τη σωματική και πνευματική εξάντληση που τη συνοδεύουν, παραμένει πάντα μια πρόκληση για τους λάτρεις της τέχνης. Κοιτώντας ένα έργο τέχνης μπορεί να διερωτηθεί κανείς «καλά, του ‘στριψε του καλλιτέχνη;» ή «τι άνθρωπος μπορεί να είναι αυτός;». Η αλήθεια είναι ότι το χάσμα μεταξύ δημιουργού και παρατηρητή είναι μεγάλο. Η φετινή Μπιενάλε της Βενετία σκοπεύει να ανατρέψει τα δεδομένα και να φέρει πιο κοντά τον καλλιτέχνη με το κοινό. Αυτή είναι και η βασική αρχή της μεγάλης καλλιτεχνικής έκθεσης, η οποία ανοίγει τις πύλες της το Σάββατο στις 13 Μαΐου.
Το μότο της έκθεσης
Το θέμα της 57ης καλλιτεχνικής Μπιενάλε είναι φέτος «Viva Arte Viva», σε ελληνική μετάφραση «Zήτω η Τέχνη, Ζήτω». Η Κριστίν Μασέλ, επιμελήτρια του παριζιάνικου κέντρου τεχνών Ζορζ Πομπιντού, είναι φέτος η καλλιτεχνική διευθύντρια της Μπιενάλε στη Βενετία. Είναι η τέταρτη γυναίκα που κατέχει αυτή τη σημαίνουσα θέση στα 120 χρόνια της διοργάνωσης. Πιστεύει πως το μότο «Viva Arte Viva» πρέπει να γίνει ο ύμνος της Τέχνης. Όπως επισημαίνει, «Το μότο αυτό μετουσιώνεται σε μια παθιασμένη φωνή για την Τέχνη και παράλληλα αντικατοπτρίζει τον κόσμο του καλλιτέχνη. Είναι μία Μπιενάλε που σχεδιάστηκε με, από και για τους καλλιτέχνες». Πολιτικά θέματα δεν συμπεριλαμβάνονται στη θεματολογία της φετινής Μπιενάλε. Ο πρόεδρος Πάολο Μπαράτα εξηγεί πως η Μπιενάλε φέτος γιορτάζει απλά την ύπαρξη της Τέχνης και των καλλιτεχνών.
Οι καλλιτέχνες σήμερα βρίσκονται κάτω από την πίεση της λογοκρισίας και των πολιτικών επιρροών. Η οικονομική κρίση κάνει συχνά την τέχνη να μοιάζει με εφιάλτη για τους δημιουργούς της. Φέτος πάντως αυτοί βρίσκονται στο επίκεντρο. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να γυρίσουν ένα βίντεο για να παρουσιάσουν τον εαυτό τους και τα έργα τους. Κάθε Παρασκευή και Σάββατο μάλιστα οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να συζητούν απευθείας μαζί τους στα λεγόμενα «ανοιχτά τραπέζια». Οι συζητήσεις θα μεταδίδονται ζωντανά από την ιστοσελίδα της Μπιενάλε.
Η γερμανική, η ελληνική και η κυπριακή συμμετοχή
Στο κύριο τμήμα της έκθεσης είναι προσκεκλημένοι 120 καλλιτέχνες από 51 χώρες. 103 συμμετέχουν για πρώτη φορά στην Μπιενάλε.
Η Άννε Ίμχοφ από τη Φρανκφούρτη εκπροσωπεί φέτος τη Γερμανία σε επιμέλεια της Σουζάνε Πφέφερ, διευθύντριας του μουσείου Fridericianum στο Κάσελ. Όπως δηλώνει στο καλλιτεχνικό περιοδικό Art, «η Άννε Ίμχοφ ασχολείται με το πως το σώμα μεταβάλλεται καθώς επηρεάζεται από τις σημερινές τεχνολογικές, κοινωνιολογικές και οικονομικές αλλαγές». Οι επισκέπτες θα μπορέσουν να απολαύσουν «μια δουλειά που συλλαμβάνει τις έννοιες του χώρου και του χρόνου με όλα τα οπτικοακουστικά μέσα», αναφέρει η επιμελήτρια.
Την ελληνική συμμετοχή εκπροσωπεί ο Γιώργος Δρίβας σε επιμέλεια του Ορέστη Ανδρεαδάκη. Θα παρουσιάσει μια αφηγηματική εγκατάσταση με τίτλο «Εργαστήριο διλλημάτων» που είναι βασισμένη στην τραγωδία του Αισχύλου «Ικέτιδες». Θέμα της είναι ένα φανταστικό επιστημονικό πείραμα που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και βασικός άξονας της το δίλλημα που θέτει η αρχαία τραγωδία.
Ο Πόλυ Πεσλίκας είναι ο καλλιτέχνης που επιλέχτηκε για να εκπροσωπήσει τη φετινή εθνική συμμετοχή της Κύπρου. Η επιμέλεια της συμμετοχής ανατέθηκε στο συγγραφέα και κριτικό σύγχρονης τέχνης Γιαν Βέρβερτ. Η κυπριακή συμμετοχή επικεντρώνεται στη ζωγραφική παράλληλα όμως φιλοξενεί παρεμβάσεις και άλλων καλλιτεχνών.
Ανέτε Ρόιτε (dpa) / Νατάσα Κουκουγιάννη
Οι καλλιτέχνες σήμερα βρίσκονται κάτω από την πίεση της λογοκρισίας και των πολιτικών επιρροών. Η οικονομική κρίση κάνει συχνά την τέχνη να μοιάζει με εφιάλτη για τους δημιουργούς της. Φέτος πάντως αυτοί βρίσκονται στο επίκεντρο. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να γυρίσουν ένα βίντεο για να παρουσιάσουν τον εαυτό τους και τα έργα τους. Κάθε Παρασκευή και Σάββατο μάλιστα οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να συζητούν απευθείας μαζί τους στα λεγόμενα «ανοιχτά τραπέζια». Οι συζητήσεις θα μεταδίδονται ζωντανά από την ιστοσελίδα της Μπιενάλε.
H γερμανική συμμετοχή στην 57η Μπιενάλε της Βενετίας
Η γερμανική, η ελληνική και η κυπριακή συμμετοχή
Στο κύριο τμήμα της έκθεσης είναι προσκεκλημένοι 120 καλλιτέχνες από 51 χώρες. 103 συμμετέχουν για πρώτη φορά στην Μπιενάλε.
Η Άννε Ίμχοφ από τη Φρανκφούρτη εκπροσωπεί φέτος τη Γερμανία σε επιμέλεια της Σουζάνε Πφέφερ, διευθύντριας του μουσείου Fridericianum στο Κάσελ. Όπως δηλώνει στο καλλιτεχνικό περιοδικό Art, «η Άννε Ίμχοφ ασχολείται με το πως το σώμα μεταβάλλεται καθώς επηρεάζεται από τις σημερινές τεχνολογικές, κοινωνιολογικές και οικονομικές αλλαγές». Οι επισκέπτες θα μπορέσουν να απολαύσουν «μια δουλειά που συλλαμβάνει τις έννοιες του χώρου και του χρόνου με όλα τα οπτικοακουστικά μέσα», αναφέρει η επιμελήτρια.
Την ελληνική συμμετοχή εκπροσωπεί ο Γιώργος Δρίβας σε επιμέλεια του Ορέστη Ανδρεαδάκη. Θα παρουσιάσει μια αφηγηματική εγκατάσταση με τίτλο «Εργαστήριο διλλημάτων» που είναι βασισμένη στην τραγωδία του Αισχύλου «Ικέτιδες». Θέμα της είναι ένα φανταστικό επιστημονικό πείραμα που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και βασικός άξονας της το δίλλημα που θέτει η αρχαία τραγωδία.
Ο Πόλυ Πεσλίκας είναι ο καλλιτέχνης που επιλέχτηκε για να εκπροσωπήσει τη φετινή εθνική συμμετοχή της Κύπρου. Η επιμέλεια της συμμετοχής ανατέθηκε στο συγγραφέα και κριτικό σύγχρονης τέχνης Γιαν Βέρβερτ. Η κυπριακή συμμετοχή επικεντρώνεται στη ζωγραφική παράλληλα όμως φιλοξενεί παρεμβάσεις και άλλων καλλιτεχνών.
Ανέτε Ρόιτε (dpa) / Νατάσα Κουκουγιάννη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου