Μεγάλοι καλλιτέχνες όπως ο Βερονέζε, ο Μπελίνι και ο Ντίρερ φιλοτέχνησαν πίνακες εμπνευσμένους από το Θείο Πάθος. Η Παλιά Πινακοθήκη της Δρέσδης παρουσιάζει ορισμένα από αυτά τα αριστουργήματα.
Από τη Deutsche Welle:
Ο Ιησούς Χριστός καταρρέει υπό το βάρος του σταυρού. Οι στρατιώτες τον τραβούν και τον σπρώχνουν. «Ο Χριστός φέρων τον σταυρό του μαρτυρίου του» είναι ο πίνακας του Πάολο Βερονέζε (1528-1588), ο οποίος υποδέχεται τον επισκέπτη στην είσοδο της Παλιάς Πινακοθήκης της Δρέσδης. Ένα από τα αριστουργήματα του μουσείου που ταιριάζουν με τις ημέρες του Πάσχα. «Εδώ είναι τα έργα που σχετίζονται με τη Μεγάλη Παρασκευή και στον κάτω όροφο τα έργα που αφορούν την Κυριακή του Πάσχα» δηλώνει ο Αντρέας Χένιγκ, επιμελητής του μουσείου και ειδικός σε θέματα ιταλικής ζωγραφικής. Ο πίνακας του Βερονέζε βρίσκεται ανάμεσα σε άλλα αριστουργήματα ομοτέχνων του όπως των Καράτσι, Μπελίνι, Κράναχ ή Ντίρερ. Το Θείο Πάθος υπήρξε ένα προσφιλές θέμα στην ιταλική ζωγραφική και όχι μόνο.
«Ζωγραφική γύρω από την Αγία Τράπεζα, τοιχογραφίες εκκλησιών, εικόνες σε ιδιωτικούς χώρους ζωγραφίζονταν κατόπιν παραγγελιών από πολύ σημαντικούς ζωγράφους» λέει και πάλι ο Αντρέας Χένιγκ.
Οι ημέρες αυτές του Πάσχα είναι μια καλή αφορμή για να επισκεφθεί κανείς μουσεία που φιλοξενούν έργα μεγάλων καλλιτεχνών με θέματα εμπνευσμένα από τις ημέρες του μαρτυρίου του Ιησού, συμπληρώνει ο Αντρέας Σούμαχερ, επιμελητής στη περίφημη Παλιά Πινακοθήκη του Μονάχου. «Η Αποκαθήλωση» είναι ένα από τα πιο γνωστά και αγαπητά θέματα των ημερών. Τα περισσότερα έργα του είδους είναι προϊόν δημιουργίας του ύστερου Μεσαίωνα και της Αναγέννησης.
Ο Ραφαήλ, ο Λεονάρντο και ο Μικελάντζελο ήταν ορισμένοι από τους πιο σπουδαίους ζωγράφους που ασχολήθηκαν με το Θείο Πάθος. Ήταν άλλωστε από τα αγαπημένα θέματα παραγγελιών της Εκκλησίας στους καλλιτέχνες της εποχής μέχρι και τον 18ο αιώνα. Μετά την αποδυνάμωση της Εκκλησίας ένα μεγάλο τμήμα των καλλιτεχνικών θησαυρών βρέθηκε στα χέρια ευγενών και πλουσίων οικογενειών.
Οι παραγγελίες της Εκκλησίας
«Ο Χριστός φέρων τον σταυρό του μαρτυρίου του» του Βερονέζε ήταν και αυτός προϊόν παραγγελίας. Το τεράστιο έργο, μήκους 4,14 μέτρων ανήκει σε ένα κύκλο τεσσάρων έργων που φιλοτέχνησε ο Βερονέζε μετά το 1571 για την οικογένεια Κουτσίνα στη Βενετία.
«Πρόκειται για ένα έργο της Μεγάλης Παρασκευής. Παρουσιάζει τον Ιησού να μην αντέχει να σηκώσει τον Σταυρό του Μαρτυρίου, ωστόσο να μην μπορεί και να ξεφύγει. Είναι ίσως η πιο μοναχική στιγμή στη ζωή του Χριστού», δηλώνει ο Αντρέας Χένιγκ.
Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η διαδικασία συντήρησης, με αποτέλεσμα τα χρώματα να αστράφτουν και να αναδεικνύονται οι ιδιαίτερες ικανότητες του Βερονέζε σε αυτό τον τομέα.
Μεγάλες συγκινήσεις προσφέρουν όμως και άλλα αριστουργήματα όπως «Ο Χριστός με το αγκάθινο στεφάνι» του Τζοβάνι Μπελίνι, «Ο Χριστός στον Κήπο των Ελαιών» του Λούκας Κράναχ του πρεσβύτερου ή «Η Σταύρωση του Ιησού» του Λούκας Κράναχ του νεώτερου.
Η Παλιά Πινακοθήκη της Δρέσδης διαθέτει μια σειρά από σπουδαία έργα, τα οποία σύμφωνα με τον επιμελητή της Αντρέα Χένιγκ αποδεικνύουν ότι «ο Χριστός ήρθε στη γη, νίκησε το θάνατο και ήρε τις αμαρτίες του κόσμου».
Σιμόνα Μπλοκ (DPA) / Μαρία Ρηγούτσου
Πηγή: Deutsche Welle
Ο Ιησούς Χριστός καταρρέει υπό το βάρος του σταυρού. Οι στρατιώτες τον τραβούν και τον σπρώχνουν. «Ο Χριστός φέρων τον σταυρό του μαρτυρίου του» είναι ο πίνακας του Πάολο Βερονέζε (1528-1588), ο οποίος υποδέχεται τον επισκέπτη στην είσοδο της Παλιάς Πινακοθήκης της Δρέσδης. Ένα από τα αριστουργήματα του μουσείου που ταιριάζουν με τις ημέρες του Πάσχα. «Εδώ είναι τα έργα που σχετίζονται με τη Μεγάλη Παρασκευή και στον κάτω όροφο τα έργα που αφορούν την Κυριακή του Πάσχα» δηλώνει ο Αντρέας Χένιγκ, επιμελητής του μουσείου και ειδικός σε θέματα ιταλικής ζωγραφικής. Ο πίνακας του Βερονέζε βρίσκεται ανάμεσα σε άλλα αριστουργήματα ομοτέχνων του όπως των Καράτσι, Μπελίνι, Κράναχ ή Ντίρερ. Το Θείο Πάθος υπήρξε ένα προσφιλές θέμα στην ιταλική ζωγραφική και όχι μόνο.
«Ζωγραφική γύρω από την Αγία Τράπεζα, τοιχογραφίες εκκλησιών, εικόνες σε ιδιωτικούς χώρους ζωγραφίζονταν κατόπιν παραγγελιών από πολύ σημαντικούς ζωγράφους» λέει και πάλι ο Αντρέας Χένιγκ.
Ο Ραφαήλ, ο Λεονάρντο και ο Μικελάντζελο ήταν ορισμένοι από τους πιο σπουδαίους ζωγράφους που ασχολήθηκαν με το Θείο Πάθος. Ήταν άλλωστε από τα αγαπημένα θέματα παραγγελιών της Εκκλησίας στους καλλιτέχνες της εποχής μέχρι και τον 18ο αιώνα. Μετά την αποδυνάμωση της Εκκλησίας ένα μεγάλο τμήμα των καλλιτεχνικών θησαυρών βρέθηκε στα χέρια ευγενών και πλουσίων οικογενειών.
Οι παραγγελίες της Εκκλησίας
«Ο Χριστός φέρων τον σταυρό του μαρτυρίου του» του Βερονέζε ήταν και αυτός προϊόν παραγγελίας. Το τεράστιο έργο, μήκους 4,14 μέτρων ανήκει σε ένα κύκλο τεσσάρων έργων που φιλοτέχνησε ο Βερονέζε μετά το 1571 για την οικογένεια Κουτσίνα στη Βενετία.
«Πρόκειται για ένα έργο της Μεγάλης Παρασκευής. Παρουσιάζει τον Ιησού να μην αντέχει να σηκώσει τον Σταυρό του Μαρτυρίου, ωστόσο να μην μπορεί και να ξεφύγει. Είναι ίσως η πιο μοναχική στιγμή στη ζωή του Χριστού», δηλώνει ο Αντρέας Χένιγκ.
O επιμελητής της Παλαιάς Πινακοθήκης της Δρέσδης Αντρέας Χένιγκ
Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η διαδικασία συντήρησης, με αποτέλεσμα τα χρώματα να αστράφτουν και να αναδεικνύονται οι ιδιαίτερες ικανότητες του Βερονέζε σε αυτό τον τομέα.
Μεγάλες συγκινήσεις προσφέρουν όμως και άλλα αριστουργήματα όπως «Ο Χριστός με το αγκάθινο στεφάνι» του Τζοβάνι Μπελίνι, «Ο Χριστός στον Κήπο των Ελαιών» του Λούκας Κράναχ του πρεσβύτερου ή «Η Σταύρωση του Ιησού» του Λούκας Κράναχ του νεώτερου.
Η Παλιά Πινακοθήκη της Δρέσδης διαθέτει μια σειρά από σπουδαία έργα, τα οποία σύμφωνα με τον επιμελητή της Αντρέα Χένιγκ αποδεικνύουν ότι «ο Χριστός ήρθε στη γη, νίκησε το θάνατο και ήρε τις αμαρτίες του κόσμου».
Σιμόνα Μπλοκ (DPA) / Μαρία Ρηγούτσου
Πηγή: Deutsche Welle
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου