Υπέρ της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, τάσσεται σε άρθρο γνώμης η συντάκτρια των Sunday Times, Σάρα Μπάξετερ (Sarah Baxter).
Καλεί μάλιστα τον Βρετανό πρωθυπουργό, Μπόρις Τζόνσον, «να επιστρέψει τα γλυπτά στην Αθήνα γιατί εκεί ανήκουν», γεγονός που θα αποτελούσε «μια μεγάλη χειρονομία φιλίας και αλληλεγγύης».
Χαρακτηρίζει το νέο μουσείο της Ακρόπολης «υπέροχο», και «πολύ πιο όμορφο από το χώρο χωρίς παράθυρα που αφιερώνεται στα γλυπτά στο Βρετανικό Μουσείο». Επίσης, εκφράζει θαυμασμό για το αποτέλεσμα των εργασιών αποκατάστασης των γλυπτών που το μουσείο της Ακρόπολης έχει στην κατοχή του.
Στη συνέχεια αναφέρεται στην ιστορία των γλυπτών ως εξής: «Δεν υπάρχει αμφιβολία, κατά τη γνώμη μου, ότι ήταν βανδαλισμός. Τα γλυπτά κατάφεραν σχεδόν να επιβιώσουν από τις καταστροφές του χρόνου, τους πολέμους και την έκρηξη μιας αποθήκης όπλων, όταν ο Έλγιν εμφανίστηκε στην Αθήνα στις αρχές του 19ου αιώνα ως πρεσβευτής στην Υψηλή Πύλη, στους Οθωμανούς κατακτητές. Μόλις εξασφάλισε την απαραίτητη "άδεια" για να αφαιρέσει αντικείμενα από τα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα (το αρχικό έγγραφο δεν βρέθηκε ποτέ, αν και υπάρχει μια "μετάφραση"), έστειλε εργάτες σε σκάλες να σπάσουν - με αμβλύ εργαλείο- τα μάρμαρα που βρίσκονται τώρα στο Βρετανικό Μουσείο.
»Ακόμη και τότε, η υποτιθέμενη πράξη διάσωσης θεωρήθηκε από κάποιους, όπως ο Λόρδος Βύρων, ως έγκλημα. Ο Έλγιν σχεδόν έχασε τα κιβώτια με τα μάρμαρα, όταν το πλοίο του βυθίστηκε στο ταξίδι προς τη Μάλτα και έπρεπε να διασωθούν από τον πυθμένα της Μεσογείου. Όχι μόνο αυτό, η επιθυμία του ήταν να κοσμήσουν το σπίτι των προγόνων του, το Broomhall House, για τη δική του δόξα, αναγκάστηκε όμως να τα πουλήσει στο κράτος όταν ξέμεινε από χρήματα (το σπίτι εξακολουθεί να έχει κομμάτια που το Βρετανικό Μουσείο δεν θέλησε να πάρει).»
Το άρθρο κλείνει αναφέροντας ότι ο Έλγιν είχε σκεφτεί να αποσπάσει και την Πύλη των Λεόντων των Μυκηνών, αλλά ήταν πολύ βαριά για να τη μεταφέρει. Η συντάκτρια του άρθρου πιστεύει ότι με την επιστροφή των Γλυπτών, η Μεγάλη Βρετανία θα επωφεληθεί με το δανεισμό σημαντικών αρχαιοτήτων από την Ελλάδα για περιοδικές εκθέσεις σε μια σταθερή βάση συνεργασίας και καλεί για άλλη μια φορά τον Βρετανό πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον να επιδείξει την αγάπη του για τον αρχαίο κόσμο κάνοντας το σωστό.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Μια ακόμη βρετανική εφημερίδα, ο Guardian, σε δημοσίευμά της αναφέρει:
Guardian: Η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα σημαίνει σεβασμός στην εθνική υπερηφάνεια
Και η βρετανική εφημερίδα και διερωτάται: Ποια στάση πρέπει να κρατήσει ο Μπόρις Τζόνσον απέναντι στα νέα αιτήματα της Ελλάδας για επιστροφή των Γλυπτων του Παρθενώνα;
Η Ελλάδα, με τη στήριξη της Ιταλίας, εισήγαγε μία ρήτρα στο σχέδιο της Ε.Ε., διαπραγματευόμενη την εντολή για εμπορική συμφωνία με τη Βρετανία. Συγκεκριμένα, ζητάει την επιστροφή «παράνομα απομακρυσμένων πολιτισμικών αντικειμένων» στον τόπο προέλευσής τους. Δεν κατονόμαζε τα μάρμαρα και η κίνηση κατευθυνόταν σαφώς προς το παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων σε οίκους δημοπρασιών του Λονδίνου.
Κάθε φορά που τίθεται το ζήτημα για το τι μέλλει γενέσθαι με τα μάρμαρα, όσοι είναι υπέρ της επιστροφής τους τείνουν να ανατρέχουν στον Λόρδο Βύρωνα. Στο έργο του, «Το προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ», ο ποιητής εκφράζει τη θλίψη του για την απομάκρυνση των θησαυρών αυτών από την Αθήνα, σημειώνεται στο άρθρο.
Από την πλευρά της, η βρετανική κυβέρνηση έχει διατηρήσει μία άκρως απορριπτική στάση. «Αυτό απλά δεν πρόκειται να γίνει», είπε ένας κυβερνητικός εκπρόσωπος. Η πιο συχνή αιτιολόγηση για τη διατήρηση των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο βασίζεται στο κύρος του ως ένα διεθνώς αναγνωρισμένο ίδρυμα, το οποίο εκθέτει τους θησαυρούς του κόσμου στους επισκέπτες του.
Μα, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, για μία κυβέρνηση που αντιμετωπίζει με τόση καχυποψία τις «κοσμοπολίτικες» αξίες, αυτή είναι μία στάση που θα ήταν παράξενο να κρατήσει.
Πηγή: kathimerini.gr
Σχετικές αναρτήσεις:
Washington Post: «Η φύλαξη των γλυπτών του Παρθενώνα ανήκει στην Ελλάδα» (22.2.2020)
SZ: «Ζητά η ΕΕ την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα;» (20.2.2020)
Καλεί μάλιστα τον Βρετανό πρωθυπουργό, Μπόρις Τζόνσον, «να επιστρέψει τα γλυπτά στην Αθήνα γιατί εκεί ανήκουν», γεγονός που θα αποτελούσε «μια μεγάλη χειρονομία φιλίας και αλληλεγγύης».
Χαρακτηρίζει το νέο μουσείο της Ακρόπολης «υπέροχο», και «πολύ πιο όμορφο από το χώρο χωρίς παράθυρα που αφιερώνεται στα γλυπτά στο Βρετανικό Μουσείο». Επίσης, εκφράζει θαυμασμό για το αποτέλεσμα των εργασιών αποκατάστασης των γλυπτών που το μουσείο της Ακρόπολης έχει στην κατοχή του.
Στη συνέχεια αναφέρεται στην ιστορία των γλυπτών ως εξής: «Δεν υπάρχει αμφιβολία, κατά τη γνώμη μου, ότι ήταν βανδαλισμός. Τα γλυπτά κατάφεραν σχεδόν να επιβιώσουν από τις καταστροφές του χρόνου, τους πολέμους και την έκρηξη μιας αποθήκης όπλων, όταν ο Έλγιν εμφανίστηκε στην Αθήνα στις αρχές του 19ου αιώνα ως πρεσβευτής στην Υψηλή Πύλη, στους Οθωμανούς κατακτητές. Μόλις εξασφάλισε την απαραίτητη "άδεια" για να αφαιρέσει αντικείμενα από τα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα (το αρχικό έγγραφο δεν βρέθηκε ποτέ, αν και υπάρχει μια "μετάφραση"), έστειλε εργάτες σε σκάλες να σπάσουν - με αμβλύ εργαλείο- τα μάρμαρα που βρίσκονται τώρα στο Βρετανικό Μουσείο.
Ο Λόρδος Έλγιν και το συνεργείο του αφαιρούν τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Χαλκογραφία του Edward Dodwell, ο οποίος συνέπεσε τυχαία με τον Έλγιν στην Αθήνα (από kathimerini.gr)
»Ακόμη και τότε, η υποτιθέμενη πράξη διάσωσης θεωρήθηκε από κάποιους, όπως ο Λόρδος Βύρων, ως έγκλημα. Ο Έλγιν σχεδόν έχασε τα κιβώτια με τα μάρμαρα, όταν το πλοίο του βυθίστηκε στο ταξίδι προς τη Μάλτα και έπρεπε να διασωθούν από τον πυθμένα της Μεσογείου. Όχι μόνο αυτό, η επιθυμία του ήταν να κοσμήσουν το σπίτι των προγόνων του, το Broomhall House, για τη δική του δόξα, αναγκάστηκε όμως να τα πουλήσει στο κράτος όταν ξέμεινε από χρήματα (το σπίτι εξακολουθεί να έχει κομμάτια που το Βρετανικό Μουσείο δεν θέλησε να πάρει).»
Το άρθρο κλείνει αναφέροντας ότι ο Έλγιν είχε σκεφτεί να αποσπάσει και την Πύλη των Λεόντων των Μυκηνών, αλλά ήταν πολύ βαριά για να τη μεταφέρει. Η συντάκτρια του άρθρου πιστεύει ότι με την επιστροφή των Γλυπτών, η Μεγάλη Βρετανία θα επωφεληθεί με το δανεισμό σημαντικών αρχαιοτήτων από την Ελλάδα για περιοδικές εκθέσεις σε μια σταθερή βάση συνεργασίας και καλεί για άλλη μια φορά τον Βρετανό πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον να επιδείξει την αγάπη του για τον αρχαίο κόσμο κάνοντας το σωστό.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Guardian: Η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα σημαίνει σεβασμός στην εθνική υπερηφάνεια
Και η βρετανική εφημερίδα και διερωτάται: Ποια στάση πρέπει να κρατήσει ο Μπόρις Τζόνσον απέναντι στα νέα αιτήματα της Ελλάδας για επιστροφή των Γλυπτων του Παρθενώνα;
Η Ελλάδα, με τη στήριξη της Ιταλίας, εισήγαγε μία ρήτρα στο σχέδιο της Ε.Ε., διαπραγματευόμενη την εντολή για εμπορική συμφωνία με τη Βρετανία. Συγκεκριμένα, ζητάει την επιστροφή «παράνομα απομακρυσμένων πολιτισμικών αντικειμένων» στον τόπο προέλευσής τους. Δεν κατονόμαζε τα μάρμαρα και η κίνηση κατευθυνόταν σαφώς προς το παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων σε οίκους δημοπρασιών του Λονδίνου.
Κάθε φορά που τίθεται το ζήτημα για το τι μέλλει γενέσθαι με τα μάρμαρα, όσοι είναι υπέρ της επιστροφής τους τείνουν να ανατρέχουν στον Λόρδο Βύρωνα. Στο έργο του, «Το προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ», ο ποιητής εκφράζει τη θλίψη του για την απομάκρυνση των θησαυρών αυτών από την Αθήνα, σημειώνεται στο άρθρο.
Από την πλευρά της, η βρετανική κυβέρνηση έχει διατηρήσει μία άκρως απορριπτική στάση. «Αυτό απλά δεν πρόκειται να γίνει», είπε ένας κυβερνητικός εκπρόσωπος. Η πιο συχνή αιτιολόγηση για τη διατήρηση των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο βασίζεται στο κύρος του ως ένα διεθνώς αναγνωρισμένο ίδρυμα, το οποίο εκθέτει τους θησαυρούς του κόσμου στους επισκέπτες του.
Μα, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, για μία κυβέρνηση που αντιμετωπίζει με τόση καχυποψία τις «κοσμοπολίτικες» αξίες, αυτή είναι μία στάση που θα ήταν παράξενο να κρατήσει.
Πηγή: kathimerini.gr
Σχετικές αναρτήσεις:
Washington Post: «Η φύλαξη των γλυπτών του Παρθενώνα ανήκει στην Ελλάδα» (22.2.2020)
SZ: «Ζητά η ΕΕ την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα;» (20.2.2020)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου