Ο ουρανός πάνω από το Εθνικό Στάδιο του Τόκιο γέμισε χρώματα, καθώς τα πυροτεχνήματα σηματοδότησαν το ξεκίνημα της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, που άρχισαν με καθυστέρηση ενός έτους εξαιτίας της πανδημίας COVID-19.
Οι διοργανωτές αναγκάστηκαν να κάνουν το πρωτοφανές βήμα της διεξαγωγής των Αγώνων χωρίς θεατές, καθώς τα κρούσματα παρουσιάζουν έξαρση. Ακόμη και η τελετή έναρξης, συνήθως μια σκηνή γεμάτη με διασημότητες ήταν σιωπηλή, με λιγότερους από 1.000 ανθρώπους που παρευρέθηκαν, με αυστηρούς κανόνες κοινωνικής απόστασης. Ανεξάρτητα, σηματοδοτεί την ενότητα του κόσμου, ένα μήνυμα Ειρήνης, αλληλεγγύης και ελπίδας, που θα μεταφεθεί σε ένα κοινό εκατοντάδων εκατομμυρίων σε όλο τον κόσμο που παρακολουθούν την έναρξη της μεγαλύτερης παράστασης στον αθλητισμό, μέσα από τις τηλεοράσεις του.
Το εναρκτήριο βίντεο που παρουσιάστηκε στο στάδιο ανακεφαλαίωσε την πορεία της Ιαπωνίας στους Αγώνες και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε ο κόσμος, από την επιλογή της Ιαπωνικής πρωτεύουσας ως οικοδέσποινας στις 8 Σεπτεμβρίου 2013. Εκανε αναφορά στο πως το 2020 επέδραμε ο κορωνοϊός, με περιορισμούς που ανάγκασαν την άνευ προηγουμένου αναβολή μόνο τέσσερις μήνες πριν από την έναρξη των Αγώνων, ξεκινώντας μια περίοδο αβεβαιότητας.
Η Ιαπωνία είχε επικαλεστεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες ως ηχώ των Αγώνων του 1964, οι οποίοι σηματοδότησαν η επιστροφή της χώρας στην παγκόσμια σκηνή μετά την καταστροφική ήττα του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, αλλά αυτή τη φορά δείχνει την ανάκαμψή της από τον σεισμό, το τσουνάμι και την πυρηνική κρίση του 2011.
Λίγο πριν από τα πυροτεχνήματα, το εναρκτήριο βίντεο μετατράπηκε σε ζωντανή λήψη δράσης του σταδίου όπου μια μοναχική αθλήτρια έβαλε το χέρι της στο έδαφος πάνω από ένα σπόρο. Στη συνέχεια σηκώθηκε αργά με τη σκιά της να απλώνεται σε σχήμα φυτού που ανθίζει, υπογραμμίζοντας το θέμα της αναγέννησης των Αγώνων μετά την πανδημία, καθώς και την ανοικοδόμηση της Ιαπωνίας μετά τις καταστροφές του 2011.
Πρώτη στη σκηνή του Εθνικού σταδίου του Τόκιο, μπήκε –όπως παραδοσιακά συμβαίνει- η Ελλάδα, έχοντας σημαιοφόρους τους Ολυμπιονίκες Αννα Κορακάκη και Λευτέρη Πετρούνια.
Ηellenic Olympic Committee @HellenicOlympic
H κορυφαία στιγμή εθνικής υπερηφάνειας. Η ελληνική σημαία στα χέρια των Ολυμπιονικών μας Αννας Κορακάκη και Λευτέρη Πετρούνια μπαίνει πρώτη στο Ολυμπιακό Στάδιο του Τόκιο, στην Τελετή Εναρξης. Πάμε #TeamHellas @Petrounias_E @KorakakiAnna
The Parade of Athletes begins! The first athletes to enter the stadium are from Greece, the historical home of the Olympic Games. #GRE
Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, όπως είναι ήδη γνωστό, άλλαξε τους κανόνες και ζήτησε από κάθε έθνος να επιλέξει δύο σημαιοφόρους, σε μια προσπάθεια να υποστηρίξει την ισότητα των φύλων στους Αγώνες του Τόκιο. Πίσω από την Ελλάδα, μόλις λίγα δευτερόλεπτα μετά ακολούθησε η ομάδα των Προσφύγων και στη συνέχεια η παρέλαση συνεχίστηκε με βάση τα ονόματα των χωρών στην ιαπωνική γλώσσα.
Ο Ιάπωνας αυτοκράτορας Ναρουχίτο και ο Πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής (ΔΟΕ) Τόμας Μπαχ, και οι δύο φορώντας μάσκες, μπήκαν στο γήπεδο και υποκλίθηκαν ο ένας στον άλλο πριν καθίσουν κοινωνικά απομακρυσμένοι.
Η τελετή έναρξης γίνεται χωρίς τη συνήθη μαζική χορογραφία, τεράστια στηρίγματα σχήματα από χορευτές, ηθοποιούς και φώτα που σχετίζονται με παλιές γιορτές. Οι Αγώνες θα διαρκέσουν έως τις 8 Αυγούστου.
Η γερμανική εφημερίδα παρατηρεί: «Η γεννημένη μέσα από θρύλους Ολυμπιάδα, μια αρχαία ιεροτελεστία, ιδρυμένη από την Ηρακλή προς τιμήν του Δία εγκαταλείφθηκε όσο περνούσαν τα χρόνια περνώντας στη λήθη. Η ολυμπιακή ιδέα αναβίωσε ωστόσο με τους πρώτους Αγώνες της σύγχρονης εποχής στην Αθήνα το 1896. Από τότε οι Ολυμπιακοί Αγώνες παρουσιάζουν, εκτός βέβαια από τα αθλήματα, την πόλη στην οποία διεξάγονται από κοινωνική και πολιτιστική άποψη.
Στη εναρκτήρια τελετή της Αθήνας οι ολυμπιακοί θεοί επέστρεψαν εξιστορώντας εκ νέου την ιστορία των Αγώνων. Και επειδή δεν νοείται ύπαρξη στην Ελλάδα χωρίς θάλασσα, οι Έλληνες έφεραν τη θάλασσα στο στάδιο, μετάφεραν με χάρτινο καράβι την ολυμπιακή σημαία και σχηματίζοντας τους ολυμπιακούς κύκλους με φλόγες. Μετά το νερό ήρθαν τα γλυπτά ως δεύτερο σημαντικό στοιχείο της τελετής για να συμβολίσουν τον ελληνικό τρόπο του σκέπτεσθαι. Οι ιστορικές περίοδοι ενσαρκώθηκαν από γλυπτά πάνω από τα οποία κρέμονταν ένας κυανός Έρως, ο ελληνικός θεός του έρωτα. Η τελετή της Αθήνας ήταν γεμάτη συμβολισμούς και μυστήριο. Παρέμεινε αίνιγμα για πολλούς θεατές αφήνοντάς τους να ερμηνεύουν τα σύμβολα. Και ήταν ακριβώς αυτή η αύρα μυστηρίου που εξέπληξε τους πάντες».
Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ, kathimerini.gr, Deutsche Welle
Από το μύθο της Αθήνας στην πραγματικότητα του Τόκιο
από την Deutsche Welle
«Αυτή την Παρασκευή διεξάγεται στο Τόκιο η εναρκτήρια τελετή των Ολυμπιακών Αγώνων. Για πρώτη φορά μπροστά σε σχεδόν άδειες κερκίδες. Θα είναι η πρώτη Ολυμπιάδα εν καιρώ πανδημίας. Τι θα μείνει από την τελετή έναρξης του Τόκιο; Ελπίζουμε όχι οι προστατευτικές μάσκες», γράφει η Neues Deutschland με τίτλο «Από το μύθο στη πραγματικότητα» αναψηλαφώντας ξεχωριστές τελετές του παρελθόντος, όπως εκείνη της Αθήνας το 2004 ή του Πεκίνου το 2008.
από την Deutsche Welle
«Αυτή την Παρασκευή διεξάγεται στο Τόκιο η εναρκτήρια τελετή των Ολυμπιακών Αγώνων. Για πρώτη φορά μπροστά σε σχεδόν άδειες κερκίδες. Θα είναι η πρώτη Ολυμπιάδα εν καιρώ πανδημίας. Τι θα μείνει από την τελετή έναρξης του Τόκιο; Ελπίζουμε όχι οι προστατευτικές μάσκες», γράφει η Neues Deutschland με τίτλο «Από το μύθο στη πραγματικότητα» αναψηλαφώντας ξεχωριστές τελετές του παρελθόντος, όπως εκείνη της Αθήνας το 2004 ή του Πεκίνου το 2008.
Η τελετή της Αθήνας το 2004 ήταν γεμάτη συμβολισμούς και μυστήριο
Η γερμανική εφημερίδα παρατηρεί: «Η γεννημένη μέσα από θρύλους Ολυμπιάδα, μια αρχαία ιεροτελεστία, ιδρυμένη από την Ηρακλή προς τιμήν του Δία εγκαταλείφθηκε όσο περνούσαν τα χρόνια περνώντας στη λήθη. Η ολυμπιακή ιδέα αναβίωσε ωστόσο με τους πρώτους Αγώνες της σύγχρονης εποχής στην Αθήνα το 1896. Από τότε οι Ολυμπιακοί Αγώνες παρουσιάζουν, εκτός βέβαια από τα αθλήματα, την πόλη στην οποία διεξάγονται από κοινωνική και πολιτιστική άποψη.
Στη εναρκτήρια τελετή της Αθήνας οι ολυμπιακοί θεοί επέστρεψαν εξιστορώντας εκ νέου την ιστορία των Αγώνων. Και επειδή δεν νοείται ύπαρξη στην Ελλάδα χωρίς θάλασσα, οι Έλληνες έφεραν τη θάλασσα στο στάδιο, μετάφεραν με χάρτινο καράβι την ολυμπιακή σημαία και σχηματίζοντας τους ολυμπιακούς κύκλους με φλόγες. Μετά το νερό ήρθαν τα γλυπτά ως δεύτερο σημαντικό στοιχείο της τελετής για να συμβολίσουν τον ελληνικό τρόπο του σκέπτεσθαι. Οι ιστορικές περίοδοι ενσαρκώθηκαν από γλυπτά πάνω από τα οποία κρέμονταν ένας κυανός Έρως, ο ελληνικός θεός του έρωτα. Η τελετή της Αθήνας ήταν γεμάτη συμβολισμούς και μυστήριο. Παρέμεινε αίνιγμα για πολλούς θεατές αφήνοντάς τους να ερμηνεύουν τα σύμβολα. Και ήταν ακριβώς αυτή η αύρα μυστηρίου που εξέπληξε τους πάντες».
Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ, kathimerini.gr, Deutsche Welle
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου