Μια μικρή επιλογή ευφυολογημάτων ορισμένων αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων, πολιτικών, στρατηγών κλπ από τα βιβλία "Η άλλη όψη της Ιστορίας" και "Ανέκδοτα των Αρχαίων Ελλήνων" από τις εκδόσεις Σαββάλας.
Αναχάρσης, (Σκύθης φιλόσοφος 6ος αιώνας π.Χ.).
Όταν ένας Αθηναίος κατηγόρησε τον Αναχάρση ότι είναι Σκύθης, αυτός απάντησε: «Εγώ ίσως πρέπει να ντρέπομαι για την πατρίδα μου, η δική σου όμως πατρίδα πρέπει να ντρέπεται για σένα».
Διογένης ο Λαέρτιος, Βίοι και γνώμαι των εν φιλοσοφία ευδοκιμησάντων, Α, 105
Όταν ο Σόλων ήταν απασχολημένος με τη σύνταξη της νομοθεσίας του, με την οποία πίστευε ότι θα σταματούσε τις αδικίες και την πλεονεξία των συμπολιτών του, ο Αναχάρσης περιγελούσε την προσπάθειά του.
"Όσοι δεν έχουν δικά τους προσόντα καταφεύγουν στους ένδοξους προγόνους και παππούδες τους, με άλλα λόγια σε τάφους και σε μνήματα".
Φωκίων (Αθηναίος στρατηγός, 402-317 π.Χ.)
Όταν ο ρήτορας Δημοσθένης, είπε στον Φωκίωνα, που ήταν πολιτικός του αντίπαλος, ότι «θα τον σκοτώσουν οι Αθηναίοι, αν καταληφθούν από μανία», τότε ο Φωκίων του απάντησε:
«Εμένα θα με σκοτώσουν αν τρελαθούν, εσένα όμως αν είναι στα καλά τους».
Πλούταρχος, Βίοι παράλληλοι, Φωκίων, 9
______________________
Πηγές:
Αναχάρσης, (Σκύθης φιλόσοφος 6ος αιώνας π.Χ.).
Όταν ένας Αθηναίος κατηγόρησε τον Αναχάρση ότι είναι Σκύθης, αυτός απάντησε: «Εγώ ίσως πρέπει να ντρέπομαι για την πατρίδα μου, η δική σου όμως πατρίδα πρέπει να ντρέπεται για σένα».
Διογένης ο Λαέρτιος, Βίοι και γνώμαι των εν φιλοσοφία ευδοκιμησάντων, Α, 105
Όταν ο Σόλων ήταν απασχολημένος με τη σύνταξη της νομοθεσίας του, με την οποία πίστευε ότι θα σταματούσε τις αδικίες και την πλεονεξία των συμπολιτών του, ο Αναχάρσης περιγελούσε την προσπάθειά του.
Του έλεγε ότι οι νόμοι δεν διαφέρουν καθόλου από τον ιστό της αράχνης, γιατί και εκείνοι συλλαμβάνουν και κρατούν τους αδύνατους, ενώ οι δυνατοί και πλούσιοι τους παραβιάζουν και φεύγουν.
Πλούταρχος, Βίοι παράλληλοι, Σόλων, 5
Ανταλκίδας : Σπαρτίατης στρατηγός, 4ος αιωνας π.Χ.
Όταν ένας Αθηναίος είπε στον Σπαρτίατη στρατηγό Ανταλκίδα: «Εμείς πολλές φορές σας διώξαμε από τον Κηφισό».
Πλούταρχος, Βίοι παράλληλοι, Σόλων, 5
Ανταλκίδας : Σπαρτίατης στρατηγός, 4ος αιωνας π.Χ.
Όταν ένας Αθηναίος είπε στον Σπαρτίατη στρατηγό Ανταλκίδα: «Εμείς πολλές φορές σας διώξαμε από τον Κηφισό».
Εκείνος απάντησε: «Εμείς όμως ποτέ δεν χρειάστηκε να σας διώξουμε από τον Ευρώτα!».
Αρίστιππος ο Κυρηναίος: Φιλόσοφος από την Κυρήνη, μαθητής του Σωκράτη, 435-368 π.Χ.
Κάποιος έβριζε τον Αρίστιππο, αλλά εκείνος δεν σταμάτησε για να απαντήσει.
Αρίστιππος ο Κυρηναίος: Φιλόσοφος από την Κυρήνη, μαθητής του Σωκράτη, 435-368 π.Χ.
Κάποιος έβριζε τον Αρίστιππο, αλλά εκείνος δεν σταμάτησε για να απαντήσει.
Και όταν ο υβριτής τον ρώτησε γιατί φεύγει, ο Αρίστιππος απάντησε: «Γιατί την εξουσία να βρίζεις την έχεις εσύ, αλλά την εξουσία να μη σε ακούω την έχω εγώ».
Διογένης ο Λαέρτιος, Βίοι και γνώμαι των εν φιλοσοφία ευδοκιμησάντων, Β, 69-71
Διογένης ο Λαέρτιος, Βίοι και γνώμαι των εν φιλοσοφία ευδοκιμησάντων, Β, 69-71
Αριστοτέλης: Φιλόσοφος, μαθητής του Πλάτωνα, 384-322 π.Χ.
Όταν ο Αριστοτέλης ρωτήθηκε τι κέρδος αποκομίζουν οι ψεύτες είπε: «Να μη γίνονται πιστευτοί, ακόμη και όταν λένε την αλήθεια».
Όταν ρωτήθηκε ο Αριστοτέλης τι είναι ελπίδα είπε: «Όνειρο ξύπνιου ανθρώπου».
Όταν πληροφορήθηκε ότι κάποιος εκφράστηκε γι’ αυτόν υβριστικά, ο Αριστοτέλης παρατήρησε: «Απόντα μπορούν ακόμη και να με μαστιγώνουν».
Σε κάποιον που τον ρωτούσε να μάθει γιατί κάνουμε παρέα με όμορφους ανθρώπους, απάντησε: «Μόνο ένας τυφλός θα μπορούσε να κάνει αυτή την ερώτηση».
Όταν ο Αριστοτέλης ρωτήθηκε πως μπορούν να προοδεύουν οι μαθητές είπε: «Αν τρέχουν να φτάσουν τους πρώτους και δεν περιμένουν τους τελευταίους».
Διογένης ο Λαέρτιος, Βίοι και γνώμαι των εν φιλοσοφία ευδοκιμησάντων, Ε, 17-18, 20
Επίκουρος: φιλόσοφος, ιδρυτής της σχολής του Κήπου, 341-270 π.Χ.
Για το θάνατο είπε: «Ο θάνατος δεν πρέπει να μας σκοτίζει, αφού όσο εμείς υπάρχουμε αυτός απουσιάζει και όταν έρθει τότε δεν θα υπάρχουμε εμείς»
Διογένης ο Λαέρτιος, Βίοι και γνώμαι των εν φιλοσοφία ευδοκιμησάντων, Ι, 125-126
Θεμιστοκλής (Αθηναίος πολιτικός και στρατηγός, 527-461 π.Χ.)
Όταν ο Αριστοτέλης ρωτήθηκε τι κέρδος αποκομίζουν οι ψεύτες είπε: «Να μη γίνονται πιστευτοί, ακόμη και όταν λένε την αλήθεια».
Όταν ρωτήθηκε ο Αριστοτέλης τι είναι ελπίδα είπε: «Όνειρο ξύπνιου ανθρώπου».
Όταν πληροφορήθηκε ότι κάποιος εκφράστηκε γι’ αυτόν υβριστικά, ο Αριστοτέλης παρατήρησε: «Απόντα μπορούν ακόμη και να με μαστιγώνουν».
Σε κάποιον που τον ρωτούσε να μάθει γιατί κάνουμε παρέα με όμορφους ανθρώπους, απάντησε: «Μόνο ένας τυφλός θα μπορούσε να κάνει αυτή την ερώτηση».
Όταν ο Αριστοτέλης ρωτήθηκε πως μπορούν να προοδεύουν οι μαθητές είπε: «Αν τρέχουν να φτάσουν τους πρώτους και δεν περιμένουν τους τελευταίους».
Διογένης ο Λαέρτιος, Βίοι και γνώμαι των εν φιλοσοφία ευδοκιμησάντων, Ε, 17-18, 20
Επίκουρος: φιλόσοφος, ιδρυτής της σχολής του Κήπου, 341-270 π.Χ.
Για το θάνατο είπε: «Ο θάνατος δεν πρέπει να μας σκοτίζει, αφού όσο εμείς υπάρχουμε αυτός απουσιάζει και όταν έρθει τότε δεν θα υπάρχουμε εμείς»
Διογένης ο Λαέρτιος, Βίοι και γνώμαι των εν φιλοσοφία ευδοκιμησάντων, Ι, 125-126
Θεμιστοκλής (Αθηναίος πολιτικός και στρατηγός, 527-461 π.Χ.)
Ο Θεμιστοκλής για το μικρό του γιο, στον οποίο είχε μεγάλη αδυναμία η γυναίκα του, έλεγε: «Έχει τη μεγαλύτερη δύναμη μεταξύ όλων των Ελλήνων, γιατί τους Έλληνες κυβερνούν οι Αθηναίοι, τους Αθηναίους αυτός, αυτόν η γυναίκα του και αυτήν ο γιος της».
(Πλούταρχος, Βίοι παράλληλοι, Θεμιστοκλής, 18)
Από εκείνους που ζητούσαν σε γάμο την κόρη του, ο Θεμιστοκλής προτίμησε τον σώφρονα από τον πλούσιο, λέγοντας ότι «ψάχνει για άνθρωπο που έχει ανάγκη από χρήματα και όχι χρήματα που έχουν ανάγκη ανθρώπου».
(Πλούταρχος, Βίοι παράλληλοι, Θεμιστοκλής, 18)
Ισοκράτης (Αθηναίος ρήτορας και διδάσκαλος της ρητορικής τέχνης 436-338 π.Χ.)
Ο Ισοκράτης, από κάποιο φλύαρο που ήθελε να γίνει μαθητής του, ζήτησε διπλή αμοιβή.
(Πλούταρχος, Βίοι παράλληλοι, Θεμιστοκλής, 18)
Από εκείνους που ζητούσαν σε γάμο την κόρη του, ο Θεμιστοκλής προτίμησε τον σώφρονα από τον πλούσιο, λέγοντας ότι «ψάχνει για άνθρωπο που έχει ανάγκη από χρήματα και όχι χρήματα που έχουν ανάγκη ανθρώπου».
(Πλούταρχος, Βίοι παράλληλοι, Θεμιστοκλής, 18)
Ισοκράτης (Αθηναίος ρήτορας και διδάσκαλος της ρητορικής τέχνης 436-338 π.Χ.)
Ο Ισοκράτης, από κάποιο φλύαρο που ήθελε να γίνει μαθητής του, ζήτησε διπλή αμοιβή.
Και όταν εκείνος τον ρώτησε γιατί πρέπει να πληρώσει τα διπλά, ο Ισοκράτης του απάντησε: «Τα μισά θα τα δόσεις για να μάθεις να μιλάς και τα άλλα μισά για να μάθεις να σωπαίνεις».
Μένανδρος (Αθηναίος συγγραφέας, εκπρόσωπος της Νέας Κωμωδίας 342-292 π.Χ.), είπε:
Μένανδρος (Αθηναίος συγγραφέας, εκπρόσωπος της Νέας Κωμωδίας 342-292 π.Χ.), είπε:
"Όσοι δεν έχουν δικά τους προσόντα καταφεύγουν στους ένδοξους προγόνους και παππούδες τους, με άλλα λόγια σε τάφους και σε μνήματα".
Φωκίων (Αθηναίος στρατηγός, 402-317 π.Χ.)
Όταν ο ρήτορας Δημοσθένης, είπε στον Φωκίωνα, που ήταν πολιτικός του αντίπαλος, ότι «θα τον σκοτώσουν οι Αθηναίοι, αν καταληφθούν από μανία», τότε ο Φωκίων του απάντησε:
«Εμένα θα με σκοτώσουν αν τρελαθούν, εσένα όμως αν είναι στα καλά τους».
Πλούταρχος, Βίοι παράλληλοι, Φωκίων, 9
______________________
Πηγές:
Ι. Γρυντάκης, Γ. Δάλκος, Ά. Χόρτης, Έ. Χόρτης “Η άλλη όψη της Ιστορίας - Ιστορικά ανέκδοτα από την αρχαία Ελλάδα” και Σ. Γκίκας "Ανέκδοτα των Αρχαίων Ελλήνων". Και τα δυο από τις εκδόσεις "Σαββάλας".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου