Ένα μικρό αφιέρωμα από τη Deutsche Welle
Πάμπλο Πικάσο: Η ανάγνωση, 1953
Το διάβασμα ως πνευματική διαδικασία λαμβάνει χώρα μεταξύ δύο κόσμων, του υπαρκτού και του φαντασιακού. Αυτό ακριβώς θέλησε να αποτυπώσει στον εικαστικό καμβά του ο Πάμπλο Πικάσο με τα δύο πρόσωπα της αγαπημένης του Φρανσουάζ Ζιλό. Εν μέρει η μούσα του Πικάσο βρίσκεται στον κόσμο του τώρα και εν μέρει στον κόσμο του βιβλίου. Χαρακτηριστική είναι η αφοσίωσή της στο κείμενο που διαβάζει.
Έριχ Χέκελ: Κοπέλα που διαβάζει, 1913
Ο εξπρεσιονιστής Έριχ Χέκελ σε ένα ταξίδι του ζωγράφισε την σύντροφό του εν ώρα ανάγνωσης. Και εδώ αποτυπώνεται η ξεχωριστή αφοσίωση και επιμέλεια που απαιτεί η ανάγνωση ενός βιβλίου. Ο ίδιος ο Χέκελ ήταν λάτρης των βιβλίων και διάβαζε μανιωδώς. Για το λόγο αυτό το βιβλίο και η ανάγνωση αποτελούν επαναλαμβανόμενα μοτίβα στα έργα του.
Πιέρ Ωγκύστ Ρενουάρ: Κορίτσι που διαβάζει, 1886
Το κορίτσι αυτό δεν είναι σίγουρο αν διαβάζει το βιβλίο ή αν απλώς βλέπει τις εικόνες του. Σίγουρα όμως είναι βυθισμένη σε αυτό. Η ανάγνωση είναι ένα επαναλαμβανόμενο θεματικό μοτίβο και στα έργα του Ρενουάρ. Επίσης, όπως φαίνεται, το κορίτσι διαβάζει σε έναν κλειστό χώρο, πιθανώς στο σπίτι της. Ο Ρενουάρ συνήθιζε να αποτυπώνει στα έργα του το σπίτι σαν καταφύγιο.
Άουγκουστ Μάκε: Ελίζαμπεθ και Βάλτερχεν, 1912
Μια άλλη, πιο τρυφερή και ευαίσθητη πτυχή της ανάγνωσης βλέπουμε σε αυτό τον πίνακα του Γερμανού εξπρεσιονιστή Άουγκουστ Μάκε. Η σύζυγός του Ελίζαμπεθ διαβάζει ένα παραμύθι στον γιο τους. Όχι όμως σε κάποιο από τα συνηθισμένα δωμάτια του σπιτιού, αλλά μέσα σε μια μπλε κρυστάλλινη σφαίρα. Συμβολίζει τους νέους κόσμους στους οποίους μεταφέρει το διάβασμα τους αναγνώστες.
Πηγή: Deutsche Welle
Πάμπλο Πικάσο: Η ανάγνωση, 1953
Το διάβασμα ως πνευματική διαδικασία λαμβάνει χώρα μεταξύ δύο κόσμων, του υπαρκτού και του φαντασιακού. Αυτό ακριβώς θέλησε να αποτυπώσει στον εικαστικό καμβά του ο Πάμπλο Πικάσο με τα δύο πρόσωπα της αγαπημένης του Φρανσουάζ Ζιλό. Εν μέρει η μούσα του Πικάσο βρίσκεται στον κόσμο του τώρα και εν μέρει στον κόσμο του βιβλίου. Χαρακτηριστική είναι η αφοσίωσή της στο κείμενο που διαβάζει.
Έριχ Χέκελ: Κοπέλα που διαβάζει, 1913
Ο εξπρεσιονιστής Έριχ Χέκελ σε ένα ταξίδι του ζωγράφισε την σύντροφό του εν ώρα ανάγνωσης. Και εδώ αποτυπώνεται η ξεχωριστή αφοσίωση και επιμέλεια που απαιτεί η ανάγνωση ενός βιβλίου. Ο ίδιος ο Χέκελ ήταν λάτρης των βιβλίων και διάβαζε μανιωδώς. Για το λόγο αυτό το βιβλίο και η ανάγνωση αποτελούν επαναλαμβανόμενα μοτίβα στα έργα του.
Πιέρ Ωγκύστ Ρενουάρ: Κορίτσι που διαβάζει, 1886
Το κορίτσι αυτό δεν είναι σίγουρο αν διαβάζει το βιβλίο ή αν απλώς βλέπει τις εικόνες του. Σίγουρα όμως είναι βυθισμένη σε αυτό. Η ανάγνωση είναι ένα επαναλαμβανόμενο θεματικό μοτίβο και στα έργα του Ρενουάρ. Επίσης, όπως φαίνεται, το κορίτσι διαβάζει σε έναν κλειστό χώρο, πιθανώς στο σπίτι της. Ο Ρενουάρ συνήθιζε να αποτυπώνει στα έργα του το σπίτι σαν καταφύγιο.
Άουγκουστ Μάκε: Ελίζαμπεθ και Βάλτερχεν, 1912
Μια άλλη, πιο τρυφερή και ευαίσθητη πτυχή της ανάγνωσης βλέπουμε σε αυτό τον πίνακα του Γερμανού εξπρεσιονιστή Άουγκουστ Μάκε. Η σύζυγός του Ελίζαμπεθ διαβάζει ένα παραμύθι στον γιο τους. Όχι όμως σε κάποιο από τα συνηθισμένα δωμάτια του σπιτιού, αλλά μέσα σε μια μπλε κρυστάλλινη σφαίρα. Συμβολίζει τους νέους κόσμους στους οποίους μεταφέρει το διάβασμα τους αναγνώστες.
Σι Τουόμπλι: Χωρίς τίτλο, 1969
Ποιά σχέση μπορεί να έχει αυτός ο πίνακας του αμερικανού εικαστικού Σι Τουόμπλι με την ανάγνωση; Ο Τουόμπλι σε αυτό τον πίνακα έχει εμπνευστεί από τις παιδικές μουντζούρες που δύσκολα οι ενήλικες μπορούν να αποκρυπτογραφήσουν και να διαβάσουν. Στο έργο φαίνεται να απασχολεί περισσότερο τον ζωγράφο η πράξη της γραφής παρά η μεταγενέστερη διαδικασία της ανάγνωσης.
Όταν τα εικαστικά συναντούν την ανάγνωση
Οι τοίχοι του Μουσείου Κόχελ κοσμούνται κατά κανόνα από πίνακες του Φραντς Μαρκ. Όμως η νέα έκθεση που παρουσιάζει μέχρι τις 23 Σεπτεμβρίου είναι διαφορετική. Εστιάζει στην ανάγνωση και στην επίδραση που είχε αυτή η πνευματική διαδικασία στην εικαστική τέχνη και ειδικότερα στα έργα σπουδαίων ζωγράφων του δεκάτου ενάτου και εικοστού αιώνα. Πηγή: Deutsche Welle
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου